De la Nistru pân’ la… Nisa , sau etapele unei terapii prin scris
Este evident, pentru cei care au cercetat scrierile lui Dan Iacob, ca anul 2015 a fost unul extrem de fertil, prin cele trei cărti remarcabile pe care le-a scos de sub tipar: Iisus Hristos. Creştinismul. Biserica : o anthologie de autori texte şi teme din al doilea mileniu şi De la Nistru pân’ la… Nisa şi placheta de versuri din juneţe, 28 de trepte ale realului. Ne vom ocupa, pe scurt, în cele ce urmează, de a doua carte, fară să o lăsam total deoparte, pe prima.
Într-o lume a rezumatelor din rezumat, prima, cu cele mai bine de 1000 de pagini, în format academic, impresionează. Doar cu vreo 600 de pagini, a doua are multe apropieri cu precedenta, şi ar merita o cercetare comparativă serioasă. Amintim, în treacăt, prezenţa unei teme dificile – cea religioasă – care este abordată, într-un mod diferit, în ambele cărţi.
Dacă prima carte ne înfăţişează, în mod cronicăresc (biruit-au gândul, nu-i aşa?), a doua propune o structură complexă, amestecând factura literară cu ceea nonliterară, dar într-o manieră bine structurată. Ea începe, chiar din prima secvenţă din titlu, cu o modalitate de situare într-o lume fabuloasă: Cum am ajuns la Nisa – 17 iunie 2o36 – un spatiu şi un timp fantastic, care-l năuceşte pe lector. În acest context, naratorul – aflat concomitent în real şi ireal – ne propune ca loc de desfăşurare a întâmplărilor lumea lui Jean-Yves Leloup, un autor de o vârstă apropiată cu aceea a naratorului care, se pare, a murit în acel an, 2036. De la acest om drag sufletului său va lua şi un motto pentru carte, anume din cartea Aşază-te şi mergi: elogiul călătoriei interioare.
Dimensiunea scripturală şi cea epică se întrepătrund: i-a citit cărţile şi, de aceea, vrea să-l conducă pe ultimul drum. Prezentul şi trecutul se împletesc în text, dar nu le vom urmări decât faragmentar, căci evenimentele reale se îmbină cu cele ficţionale, ca într-un text post-modern de formulă ultimă, în care ficţionalul textual copleşeşte, adesea, epicul propriu-zis. Apar elemente epice-reale sau nu, în lumea ficţională, care se îmbină cu cele textual (adevărate, în planul ficţional dat): depresia, internarea la Psihiatrie, evenimentele legate de somn, lecturile, creştinismul. Acestea sunt – sau par a fi – reale pentru naratorul care … îşi propune să scrie o carte.
În toate elementele sus-menţionate se îmbină generalul, care este iubirea, cu creaţia. Absenţa somnului formează, alături de depresie, modalitatea magică de început al creaţiei, iar textul numit Umbra, care defineşte noţiunea de gând, este prologul propriu-zis al cărţii, unul marcat de figura emblematică a lui Eminescu, ,,spiritus rector’’ al întregului volum semnat de Dan Iacob.
Timpul cărţii noastre revine la Anul Domnului 2003 sau partea noastră de cer, în care se învăluie, sclipitor şi fabulos, amintiri despre Ştefan cel Mare, Vasile Lovinescu sau, din nou, Eminescu, în momente filosofice esenţiale. Vom descoperi esenţa formulei intelectuale care prezidează scrierea acestei cărţi. Ea este, oarecum ironic dar foarte just, ceea care închide cercul, această idée făcându-mă să mă gândesc la butada franţuzească conform căreia tout about it…a un livre.
De aceea, textul revine, paratextual, …la început, când personajul are 76 de ani şi este împăcat cu lumea, în acea cameră de hotel, undeva la malul mării, simbol al infinitului, al împăcării , adică, în esenţă, al morţii …
Revenind la text, el începe, surprizator – şi nu va fi singura răsturnare temporală sau textuală – odată cu pagina 161, cu texte de factură memorialistică…
Vom înţelege că această formulă preferată de autor, la care va adăuga şi elemente filosofice ori religioase, are o riguroasă tentă autobiografică, fiind inserate fragmente din texte care i-au marcat formarea intelectuală, cum ar fi cele referitoare la Nichifor Crainic, Meister Echart sau textele biblice.
Cartea are o excelentă formă armonică a structurii textuale – de tipul şarpelui care îşi muşcă coada, (iar noi, cititorii, ne întoarcem … la începutul cărţii, pentru a-i afla semnificaţia primei pagini ).
De aceea ea se incheie, simetric, tot cu momentul iniţial, 17 iunie 2036 (poate, o zi banală sau, poate, specială) când îşi aminteste că, în anul 2015, alături de oameni dragi, i-a venit ideea titlului, pornind de la clipele pe care o prietenă le-a petrecut în Franţa, la Nisa…
Aliteraţia îi place autorului … şi aşa se naşte titlul De la Nistru pan’ la Nisa.
În deplină neo-textualitate…
Profesor doctor, Emilia Chiriţă